Elektrisch varen, gaat het er echt van komen?

Ik heb op wat bootbeurzen mogen rondstruinen en één van de dingen die daar opvalt is: elektrische aandrijving.

 

Waar elektrische motoren voorheen enkel geschikt waren voor kort gebruik (niet meer dan enkele minuten), zijn er nu wel motoren die geschikt zijn voor dagtochten en waarvan sommige vergeleken worden met een 15 pk benzinemotor. Nou, daar kom je met een zeilboot, sloep, en zelfs een zeiljacht, aardig mee uit de voeten.

 

Milieu

Is het beter voor het milieu? Zeker! Op het water, waar gevaren wordt, is geen uitstoot en veel minder geluidshinder. Gesleep met brandstof is ook verleden tijd. Toch vraag ik me af….. Om een voorbeeld te noemen: het laden van de accu zal niet 100% duurzaam zijn. En de productie van accu’s valt niet onder de noemer schone industrie.

 

Geluid en onderhoud

Stil met een hoofdletter S, een zoemend geluid, niet meer dan dat, en dat is een groot voordeel. Het tweede voordeel is onderhoud. Bij intensief gebruik zouden de koolborstels eens vervangen kunnen worden, maar verder is er geen groot onderhoud en dat kan een aardige besparing opleveren.

 

Prijs

Elektrisch varen is duurder maar in verhouding tot de voordelen is het prijsverschil misschien te overzien. Daarbij zijn de gebruikskosten (brandstof en onderhoud) lager dan bij verbrandingsmotoren.

 

Actieradius

Deze wordt bepaald door het accupakket en de manier van varen. Ga je langer dan een dag op pad, dan wordt de mogelijkheid om de accu tussentijds op te laden wel iets om rekening mee te houden.

 

Afweging

Genoeg voordelen, maar toch ook nadelen. Voor de één kan het voordeel van minder geluid of het brandstofvrij varen belangrijkzijn, voor de ander het varen van lange afstanden. Het gaat er van komen, elektrisch varen. Maar het blijft een persoonlijke afweging, voorlopig.

 

Emiel Hermus

 

 

   de column

      van

emiel